گاهي ممکن است فروشنده خانه را به چندين نفر بفروشد. براي جلوگيري از اين اتفاق، پس از تنظيم مبايعه نامه، فروشنده و خريدار، به بنگاه هاي معاملات ملکي رسمي ميروند تا مبايعه نامه خود را در سيستم جامع ثبت کنند.
انتقال سند ملک يکي از مهم ترين چالش هايي است که اشخاص بعد از پيدا کردن ملک مورد نظر با آن مواجه هستند. افراد بايد طبق ضوابط و مقرراتي که در قانون مشخص شده عمل کنند تا دچار مشکلات و دردسر هاي بعدي نشوند. در مجله دلتا به بررسي موارد مهم مراحل انتقال سند ملک و هزينه هاي مربوط به آن پرداخته شده است. در ادامه با ما همراه باشيد.
توافق؛
شايد بتوان گفت اولين مرحله از مراحل انتقال سند ملک، توافق بين فروشنده و خريدار است که در قالب قولنامه ثبت ميشود. در قولنامه رضايت دو طرف از انجام معامله اعلام ميشود و در آخر فروشنده و خريدار آن را امضا ميکنند. در موردي که دو شاهد مرد قولنامه را امضا کرده باشند، مبايعه نامه گفته ميشود.
مبايعه نامه سندي غير رسمي است که قرار است به سند رسمي تبديل شود. بايد در نظر داشت که هر يک از بند هاي ذکر شده در مبايعه نامه، ميتواند به نفع يا به ضرر افراد استفاده شود پس در نوشتن آن بايد خيلي دقت شود. در مبايعه نامه لازم است شرايطي ذکر شود که در زير به آن ها اشاره شده است:
گاهي ممکن است فروشنده خانه را به چندين نفر بفروشد. براي جلوگيري از اين اتفاق، پس از تنظيم مبايعه نامه، فروشنده و خريدار، به بنگاه هاي معاملات ملکي رسمي ميروند تا مبايعه نامه خود را در سيستم جامع ثبت کنند. مشخصات ملک، و نيز خريدار و فروشنده در سيستم ثبت شده و کد رهگيري صادر ميشود. اين سيستم سراسري است، پس در نتيجه اگر فروشنده بخواهد هم زمان يک ملک را به چند نفر بفروشد، سيستم خطا ميدهد. سپس فروشنده با شناسنامه و اصل سند، به دفترخانه اسناد رسمي مراجعه ميکند و با ارائه مدارک لازم براي انتقال سند ملک، تشکيل پرونده ميدهد. دفاتر ثبت و استعلام سند با داشتن مدارک مربوطه استعلام گيري ميکنند. اين استعلام حدود دو هفته زمان ميبرد و گرو بودن سند يا قرارگيري در طرح هاي ساخت و ساز شهري را بررسي ميکند.
فروشنده موظف است پس از اخذ نامه اي از دفتر اسناد رسمي، مراحل زير را براي سند زدن ملک طي کند.
انتقال سند ملک
در آخرين مرحله در انتقال سند، انتقال قطعي سند است. بعد از انجام همه مراحل دو طرف معامله با داشتن مدارک شناسايي، مفاصا حساب شهرداري، مفاصا حساب دارايي، سند مالکيت، کپي مبايعه نامه و کد رهگيري، گواهي پايان کار، استعلام ثبتي و کد پستي به دفاتر اسناد رسمي مراجعه ميکنند. در پايان سندي مطابق با شرايط توافق دو طرف معامله در دفتر اسناد رسمي تنظيم خواهد شد.
اثبات مالکيت ملک چگونه صورت مي گيرد؟
نکات حقوقي در خريد و فروش ملک مشاع
تفاوت اجاره نامه رسمي و عادي در چيست؟
طلاق غيابي به همين راحتي نيست !
درباره این سایت